Извънкласните дейности дават възможност на децата да прекарват времето си със своите приятели от училище в неформална среда. Чрез тях, могат да участват в отбори и клубове, които представляват интерес за тяхната представа за забавление и това им позволява да опознаят себе си. Те могат да изберат предложения според собствените си интереси и способности. Децата са щастливи, когато получават шанс да бъдат лидери на своите връстници и отговарят за успеха на отбора. Те могат да прилагат свои собствени уникални способности – спортни, математически умения, социални и изследователски. Така те намират приятели с близки интереси и се забавляват заедно.
Джон Холоуей констатира, че участващите в извънкласни форми „придобиват по-високо самочувствие и подобрен статус сред връстниците си“. Привличането на ученици в клубове и други дейности, извън редовните учебни часове въздейства за отстраняване на негативното поведение. Тези дейности позволяват да се намали отпадането на ученици от училище и позволява да се постигат и по-добри резултати в учебния процес.